10.08.2018
Jak je správná výživa důležitá a jak může ovlivnit náš sportovní výkon

Výživa během dlouhých závodů

Správná výživa během závodu může pomoci podat co nejlepší výkon a prodat tak to, co máte natrénováno. Vždy, než začnete řešit kolik gelů, nakopáváču a tyčinek si nakoupíte, je potřeba zamyslet se nad tím, jak dlouhý váš závod je.

U krátkých závodů postačí iontový nápoj či kus ovoce, který je u většiny závodů k dispozici na občerstvovacích stanicích. U závodů trvajících déle než hodinu, by se dal zařadit i energetický gel. Pokud se však jedná o dlouhé závody, (ultramaratony pro běžce, pro cyklisty, přechody viz beskydská sedmička, apod.) je potřeba si uvědomit, že se jedná o extrémně dlouhý závod, a že během něj vydáte velké množství energie a dojde tím k vyčerpání glykogenových zásob. Při takto dlouhých závodech je dobré sáhnout i po něčem jiném, než je energetický gel nebo tyčinka. Dobře vám poslouží i houska s máslem, kterou si k tyčinkám a gelům přibalíte. Během dlouhého závodu je dobré do těla dostat i jiné zdroje živin, než jen koncentrované zdroje rychlých cukrů - vyhneme se tím i častým žaludečním problémům, které nejsou v závodech nic neobvyklého. Je důležité doplňovat živiny kontinuálně, po celou dobu závodu, protože pokud dojde k vyčerpání rezerv, dochází k rapidnímu poklesu výkonnosti a trvá pak delší dobu, než rezervy doplníte zpět. Někdy se dokonce může stát, že pro vás závod kvůli špatnému načasování tzv. traťovek skončí.GFX | images | cinka_a_musli_small.jpg

Vždy je ale také potřeba si uvědomit, že každý jsme jiný, každý máme jiný metabolismus, každý jinak rychle spalujeme energetické zásoby. Takže to, co zabírá na druhé, nemusí platit na vás. Pokud se váš výkon během závodů nelepší a nedaří se vám prodat to, co máte natrénováno, zamyslete se nad vaší výživou, tréninkem a nad tím, zda doplňujete dostatečné množství živin během závodu. Zkuste zařadit i traťovku v podobě housky s máslem, doplníte tak nejen energii, ale zklidníte i často podrážděný žaludek.

Často se setkávám s tím, že lidé si ve snaze podat co nejlepší výsledky naordinují velké množství tréninků. Předhání se, kdo víc uběhl nebo ujel na kole v rámci přípravy, ale zapomínají na to, že tělo je jeden celek. Nemůžete mít nohy jako Diskobolos a vršek těla jako pavouk, jestliže chcete podat kvalitní výsledek, vyhnout se svalovým disbalancím a tím pádem zamezit zranění.

Další věc, kterou je třeba mít na paměti je, že pokud chci, aby moje tělo podalo 100% výkon, musím mu také dát kvalitní palivo. Neřešit stravu jen během závodu, ale po celý rok a s blížícím se závodním obdobím zařadit i předzávodní superkompenzaci pro doplnění glykogenových zásob a podání co nejlepšího výkonu. Pokud se vaše výsledky nelepší, nebojte se na mě v Body Care obrátit, ráda s vámi vaše stravování a trénink proberu. Vrcholoví sportovci mají svoje sportovní a nutriční terapeuty, tak proč byste je nemohli mít i vy?

Ing. Jana Vaňková, DiS